De kracht van herhaling

Ebbinghaus en het geheugen

Het leren van een nieuwe taal kan frustrerend zijn wanneer de kennis niet blijft hangen. Na verloop van tijd verdwijnen al die ingestampte woordenlijsten en grammatica-rijtjes weer uit het geheugen. Gelukkig is daar iets aan te doen.

De manier van leren heeft namelijk invloed op hoeveel er onthouden wordt, bewees de Duitse psycholoog Hermann Ebbinghaus (24-01-1850 – 26-02-1909). Hij deed veel onderzoek naar het geheugen en het proces van leren en vergeten.

Wat is de vergeetcurve?

Wie kent het niet? Je denkt een woordenlijst te kunnen dromen, maar een uur later is de helft al weggezakt. Dat is de vergeetcurve. Naarmate de tijd verstrijkt, neemt het vermogen tot reproduceren af. Dit gaat eerst heel hard, maar vlakt uiteindelijk af tot een constante.

Zoals in onderstaande grafiek te zien is wordt de meeste kennis vlak na het leren alweer vergeten. Twintig minuten na het bestuderen van een onderwerp weet je nog 60%, na een uur ongeveer 45%, na 6 dagen nog maar 20%. Na ongeveer een week stabiliseert het en zal er niet veel meer vergeten worden.

Ebbinghaus was de eerste persoon die wetenschappelijk bewijs leverde voor de vergeetcurve en het belang van gespreid leren. De resultaten van zijn onderzoek worden vandaag de dag nog altijd toegepast om efficiënt te leren.

Bron: www.growthengineering.co.uk

De invloed van wat, wanneer en hoe.

De vergeetcurve verschilt van persoon tot persoon. Bij de één blijft visueel lesmateriaal beter hangen, terwijl de ander een voorkeur heeft voor audio of tekst. Andere factoren die invloed hebben op de persoonlijke vergeetcurve zijn bijvoorbeeld hoe ingewikkeld het is, hoe moe iemand op dat moment is, en hoe belangrijk de stof gevonden wordt.

Ook de manier waarop de informatie tot je komt en op welk tijdstip, heeft invloed op de vergeetcurve. Informatie aan het begin of het einde van een verhaal blijft beter hangen, dan de informatie in het midden.

Tips om nieuwe kennis beter te onthouden

Een belangrijk deel van het onderzoek van Ebbinghaus is dat informatie bij herhaling steeds beter wordt onthouden. Hij benadrukt het belang van gespreid leren (Spaced Learning). Door nieuwe kennis regelmatig te herhalen, blijft het stukken beter hangen, dan wanneer het één keer bestudeerd wordt.

Denk er aan dat de vergeetcurve voor iedereen anders werkt, dus probeer er achter te komen wat voor u werkt. Begin eens met het volgende:

  • Maak het herkenbaar: probeer nieuwe informatie te koppelen aan iets dat u al kent. Gebruik ezelsbruggetjes, leg verbanden.
  • Test wat voor u persoonlijk werkt: blijft een taal beter hangen door naar muziek te luisteren, een film te kijken, of een boek te lezen?
  • Spreid leermomenten: u kunt beter vier keer een kwartier stampen dan één keer een uur.
  • Plan herhaling: vooral vlak na de eerste keer. Daarna kunnen herhalingsbeurten steeds verder gespreid worden.
  • Heeft u eerder een taaltraining gevolgd? Misschien is het tijd voor een opfriscursus!

 

^

taal- en cultuurtrainer voor zakelijk succes
Welkom! Per 1 oktober 2020 gaat Interlingua door als Language Partners.
Klik om door te gaan naar de website van Language Partners.
Doorgaan
+